Frissen préselt almalével az epekő ellen

Ria nagynéném tavaly tavasszal kitalálta, hogy gyorsan le kellene fogynia mert már nem szerette a túl feszessé vált ruháit. Nézegette a netet és talált is egy “roham diétát”, ami alacsony kalóriatartalmú étrendet írt elő, napi 1100 kcal energiabevitellel. Három hét alatt 10 kilót fogyott, aztán egy napon iszonyatos görcsöt érzett a jobboldalán, azt hitte vakbélgyulladása van. Elvánszorgott a háziorvosához, aki igencsak meglepő diagnózist gyanított: epekő. Az ultrahangos vizsgálat igazolta is a feltevést.

Mi köze az almalének az epekőhöz?

Az epekő nem ritka jelenség, az európaiak mintegy 15 százalékánál fordul elő. Az esetek háromnegyed része szinte észrevétlen mert az úgynevezett “néma epekövek” évekig nem okoznak panaszokat. Mint például Ria nagynénémnél, aki nem is tudta, hogy van epeköve. Komplikáció esetén viszont gyorsan kialakulhat epegörcs.

Az epekövek mintegy 80 százaléka koleszterinkő. Ez úgy alakul ki, hogy az epében található koleszterin kicsapódik, mert valamilyen ok miatt az epe besűrűsödik, megnő a koleszterin koncentrációja. Ilyen ok lehet a májműködés zavara, vagy a táplálkozási szokások megváltozása. Ez utóbbira jó példa a túl intenzív fogyókúra során tapasztalható éhezés, amikor is hasonló folyamat zajlik le. A gyors fogyás ugyanis megakadályozza az epehólyag megfelelő kiürülését, ami előkészítheti a terepet az epekőnek.

De hogy jön ide az almalé? Az almalé általános egészségügyi előnyei már valószínű mindenki előtt ismertek, ezeket nem ismételjük el. Viszont érdemes felidézni az almalé epekő képződéshez és az abból előfordulható epegörcshöz fűződő viszonyát. A frissen préselt almalé gazdag pektinben, ezáltal elősegíti a már meglévő epekövek felpuhítását, feloldását, valamint az új kövek képződésének megelőzését. Az alma vagy almalé beiktatása az étrendbe segíti a fogyást azzal, hogy növeli a teltségérzetet, így a testsúly karbantartása szükségtelenné teszi a fogyókúrás diétát, különösen a drasztikus fogyást.

Fontos viszont, hogy az alma és almalé nem garantált megoldás a kövek felhalmozódásának végleges megszüntetésére. Azonnal forduljon orvoshoz, ha rendellenes has- és hátfájdalmat vagy egyéb tüneteket tapasztal.

Almalé mellett még mivel csökkentheti az epekő esélyét? Ne hagyja ki az étkezéseket! Az epehólyag minden étkezéskor epét bocsát ki. Ha kihagyja az étkezéseket, felhalmozódik az epelé. Ez megemeli a koleszterinszintet az epehólyagban. Idővel a viaszos zsírok epekővé keményedhetnek. Tehát szakítson időt a rendszeres étkezésre. Egyen sok gyümölcsöt és zöldséget!

Közismert, hogy a friss gyümölcs, zöldség jót tesz a szervezetnek, ami magában foglalja az epehólyagot is. Először is a gyümölcsök és zöldségek tele vannak vitaminokkal, köztük C és E vitaminnal. A kutatások kimutatták, hogy a megfelelő C és E vitamin szint segíthet megvédeni az epehólyagot a szabad gyököktől, ami cserébe csökkentheti az epekövek kialakulásának esélyét. A gyümölcsök és zöldségek is magas víz- és rosttartalmúak, ami elősegítheti a jóllakottság érzését. Így nyilván kevesebbet fog enni, és nem hízik.

Csökkentse a sült ételek fogyasztását! A zsíros ételek emésztéséhez az epehólyagnak keményebben kell dolgoznia. A sült ételek gyakran sok telített zsírt tartalmaznak, ami növeli a vér koleszterin szintjét. Tehát a sok zsíros étel epekőhöz vezethet. Ráadásul magas a kalóriatartalma, amitől könnyű hízni. Egy tanulmány kimutatta, hogy azok, akik hetente négynél többször esznek sült ételeket, 37%-kal nagyobb eséllyel lesznek túlsúlyosak vagy elhízottak, mint azok, akik fele annyiszor fogyasztanak rántott ételt.

Igyon elegendő vizet is! Sok ember számára ésszerű cél a napi nyolc pohár víz elfogyasztása, bár nem mindenkinek kell ennyi. Viszont ha a szervezet kevesebb vízhez jut, mint amennyit az igényel, az megterhelő lehet az epehólyag számára. A víz ugyanis segíti az epehólyag kiürülését, megakadályozza az epe felhalmozódását – így véd az epekő ellen. A kutatások szerint azok, akik több vizet isznak, kevesebb kalóriát és kevesebb cukrot fogyasztanak, tehát a testsúly probléma is elkerülhető.

Összefoglalva tehát az almalé szerepét az epekő megelőzésében: A frissen préselt almalé gazdag pektinben, ezáltal elősegíti a már meglévő epekövek felpuhítását, feloldását, valamint az új kövek képződésének megelőzését. Az alma is tartalmaz C és E vitamint, ami segíthet megvédeni az epehólyagot a szabad gyököktől, és cserébe csökkenhet az epekövek kialakulásának esélye. Az összes RedPower termék alapja frissen préselt almalé, melyben a gyümölcs húsa is megtalálható.