Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-val kapcsolatos irányelv értelmében.

A frissen préselt almalé karrierje

2021. 07. 19. 19:43:00
A frissen préselt almalé karrierje
Hogyan lesz a fáról frissen szedett majd frissen préselt almából gyógynövény tartalmú funkcionális élelmiszer. Betekintés a RedPower márkájú gyógyitalok gyártási menetébe és a technológiájába.

Előző bejegyzésünkben Egervári Ádámmal beszélgettünk arról, hogy a RedPower több, mint rostos almalé. Ádám egyetemi szakmai gyakorlatát töltötte a cégnél, majd a diploma kézhezvétele után is ott folytatja munkáját. A mai beszélgetésünkben arról mesél, hogy hogyan keltek életre a RedPower márkájú termékek, mi volt a termékfejlesztés folyamata.

Riporter: Éppen egy hónappal ezelőtt írtunk a RedPower hírekben az alma, az almalé jótékony egészségügyi hatásairól.

Így talán nem meglepő az a véleményem, hogy egy ilyen kiváló gyümölcslevet ha felturbóznak gyógynövényekkel, akkor abból valóban egy rendkívül egészséges ital keletkezhet. Ilyen egyszerű lenne az alaplé kiválasztásának oka? – kérdezem Ádámot.

Egervári Ádám: Igenis meg nem is. A márka fejlesztésében nagy szerepet vállalt egy hivatását aktívan gyakorló orvos, aki Dubai-ból származik és az európai orvosláson túl alaposan kitanulta a perzsa, természetes gyógyítás minden elemét. A Redpower termékek kikísérletezését is ezen irányelvek alapján folytatta.

Eredetileg szőlőlé szolgált alapitalként, aminek egészséges tulajdonságai ugyancsak ismertek. Ám meglepetésükre a kóstoltatások eredményeként kiderült, hogy a szőlőlé kedveltsége túlságosan széles skálán mozog az emberek között.

Mivel a cég a legjobb ízű és minőségű italok gyártását szerette volna elkezdeni, azon felül, hogy valami egészséges és természetes is legyen, az almalé mellett döntöttek, abból is a frissen préselt verzió. Nagyjából másfél év kellett a sikeres receptúra előállításához.

Riporter: Úgy érzem ez a pár mondat nagyon sok munkát foglal magába. Tehát elkészült a recept, van almalé és a megfelelő gyógynövény is rendelkezésre áll. Hogyan lesz ebből kész termék, amit a fogyasztók a polcról levesznek? Feltételezem ez a folyamat sem egynapos.

Egervári Ádám: Valóban, ez a folyamat is hosszú és nagyon jó szervezést igényel. Ráadásul állandóan ismétlődő lépésekről van szó. Igen fontos, hogy minden a megfelelő mennyiségben és időben álljon rendelkezésre különben fennakadás keletkezhet az egész gyártásban.

Riporter: Tudna erre konkrét példát vagy példákat mondani?

Egervári Ádám: Gondoljunk az egyik legfontosabb összetevőre, az almalére. A szükséges alma mennyiséget már egy egész szezonnal előre lefoglalja a cég nehogy elfogyjon a nagykereskedelmi piacon a magyar alma. Az almatermelő leszállítja a feldolgozó üzembe a gyümölcsöt, ahol a szigorú higiéniai előírások szerint kezdődik a munka. Ez az üzem Alap községben van.

A RedPower funkcionális élelmiszerek másik fontos összetevőjét a különböző gyógynövények jelentik. A gyógynövény koncentrátumot viszont Zamárdiban készítik azért, mert a receptúra titkosságának megőrzése üzleti érdek. A két település 71 kilométerre van egymástól, tehát drága dolog lenne ad hoc ide-oda száguldozni a két hely között.

Riporter: Igen érthető, hogy a gyártási költségek igencsak befolyásolják az eladási árakat, így a logisztikát jól kell megszervezni.

Egervári Ádám: Így van. No és persze a kész terméket be is kell csomagolni, pontosabban tasakokba tölteni, azokat pedig dobozolni. A műanyag csappal ellátott tasakokat Csongrád megyéből rendeli a cég, a csomagoló anyag gyártásának átfutási ideje pedig körülbelül 1 hét. A betöltött gyógynövény tartalmú rostos almalevet végül elszállítják a cég raktáraiba, ahonnan a megrendelőkhöz jut.

Riporter: Hűha, itt tényleg mindent össze kell hangolni! Az eddigiekből kaptunk egy általános képet arról, hogy mi mindent szükséges figyelembe venni mire az almafa termése gyógynövény tartalmú almaléként kerül a fogyasztó poharába. Talán velem együtt az olvasókat is nagyon érdekelné, hogy mi történik miután megérkezik a friss alma az üzembe. Az üzleti titok megsértése nélkül, kaphatnánk-e egy kis betekintést magába a gyártásba?

Egervári Ádám: Igen, szívesen. A gyártási technológia nem titok, csak a  recept összetétele az. A beérkezett almát szigorú higiéniai feltételek mellett, előírt hőmérsékleten megmossák. Először minimum két percig áztatják a gyümölcsöket, majd egy csepegtető berendezésben erős sugarú tiszta vízzel eltávolítják az esetleges szennyeződést.

A következő lépésben egy csigadaráló szerkezet péppé zúzza az almákat és ezzel egyidejűleg az összes almalét kinyerik. A felesleges száraz és pépes maradékot pedig kidobják. A présgép teljesen automata.

A következő szakaszban a kinyert almalevet átszivattyúzzák a présből egy tartályba, majd pasztőrözéssel tartósítják. Ekkor keverik az almaléhez a gyógynövény koncentrátumot, melyet előzőleg áztatással nyernek ki a növényből. A koncentrátum és az almalé elegyítését követően, megkezdődik a betöltés, amelyet előre programozott soron végeznek, szakemberek segítségével.

A tartályból ismét szivattyú segítségével töltik föl a töltőberendezést almalével. A töltés befejeztével a töltőberendezés automatikusan, levegőmentesen zárja a tasak töltőcsonkját.

Ekkor még meleg a gyógynövény tartalmú almalé, ezért lehűtik és végül elszállítják a raktárakba.

Riporter: Köszönöm szépen a frissen préselt almalé életútjának bemutatását. Szabad-e megkérdezni, hogy milyen almafajták levét használják a gyártás során?

Egervári Ádám: A RedPower termékeihez olyan almafajtákat használnak, melyeknek magas a polifenol tartalma. A polifenolokról tudjuk, hogy az alma fontos antioxidáns alkotóelemei, vagyis semlegesíthetik a káros szabad gyököket. Az almák lédússágát is előtérbe helyezve így esett a választás a Red Delicious, a Gala és a Jonagold alamafajtákra. Jeanelle Boyer & Rui Hai Liu vizsgálta e témát, melynek eredményét a Nutritional Journal című szaklapban közzé is tették.

Riporter: A RedPower gyógynövény tartalmú italok életéről azt hiszem meglehetősen teljes képet kaptunk, melyet hálásan köszönök az olvasók nevében is. A beszélgetés sorozat harmadik állomásaként legközelebb mesélne-e nekünk arról, hogy az eddigi tapasztalatok alapján kik vásárolják elsősorban a RedPower márkájú termékeket?

Egervári Ádám: Igen, nagyon szívesen elmondom mire jutottunk az eddigi felmérésekkel, és köszönöm a lehetőséget.