Koffein mikroadagolás hatékonysága

A múltkor a fáradtság elleni italokkal foglalkoztunk. A legtöbben koffeint fogyasztanak ha enerváltnak érzik magukat. Ebben a cikkben egy újdonságnak számító koffein adagolásról olvashat, amit mikroadagolásnak neveznek.

Mit jelent a koffein mikroadagolás?

A mikroadagolás koncepciója manapság divatos – és ennek jó oka van. A mikroadagolás azt a gyakorlatot jelenti, hogy egy anyag kicsi adagjait, általában a normál adag körülbelül egytizedét vagy egyhuszadát fogyasztják el. A mögöttes cél az, hogy az adott anyag előnyeit kihasználjuk, a negatív hatások nélkül.

Mivel mindenkinek más a szervezete, így az emberek a maguk egyedi módján reagálnak az anyagokra. Ráadásul néha könnyebb valamit lassan felpörgetni, mint egyenesen a magasabb adagot megcélozni.

Mennyi a mikroadag koffein?

Az optimális energiazóna eléréséhez általában 60-100 mg koffeint kell fogyasztani. Az általános koncentráló- és teljesítőképességünk szempontjából az a jobb, ha ezt a szintet kellő ideig stabilan tudnánk tartani. Ha 100 ml italt veszünk alapul, akkor az eszpresszó és hosszú kávé koffein tartalma 40-70 mg, az instant kávéé 60-100 mg, kapszulás kávéé 40-130 mg. Egy csésze zöld tea is 40 mg koffeint tartalmaz. 100 ml Redpower Energy italban mindössze 10 mg koffein található.

koffein-mikroadagban-elonyos

A bevitel optimalizálásának egyik módja a mikroadagolás, azaz kis mennyiségű koffein adagok fogyasztása a nap folyamán.

Egyik módszer lehet, ha reggel megiszunk egy csésze kávét, majd a nap többi részében csak zöld teát fogyasztunk. A másik lehetőség, ha reggeli kávét időben elnyújtva, lassan kortyolgatjuk, ami segíthet abban, hogy egyszerre körülbelül csak 10 mg koffeint fogyasszunk. Ezek a technikák elegendő stimulációt adhatnak ahhoz, hogy a lehető legproduktívabbak legyünk anélkül, hogy idegességet vagy szorongást éreznénk.

A koffein mikroadagolását a Redpower Energy itallal is el lehet érni, hiszen abban nagyon alacsony a koffein tartalom (10 mg/ 100 ml). Ráadásul ízletes, frissen préselt almalé az alapja.

A koffein előnyei, még kis adagokban is.

Míg a túl sok koffein negatív mellékhatásokat, például szorongást vagy szapora szívverést okozhat, a tudományos irodalomban sok bizonyíték olvasható a koffeinről, annak egészségügyi előnyeiről és mikroadagoló szerként való potenciáljáról.

Amellett, hogy növeli az energiát és javítja a megismerést, vannak olyan kutatások is, amelyek azt mutatják, hogy hatással lehet a gyulladásos állapotokra és az autoimmunitásra.

Más szakirodalom azt sugallja, hogy a természetes koffeinforrások, mint a kávé, segíthetnek megelőzni a pre-diabétesz és a 2-es típusú cukorbetegség kialakulását.

A koffeint az 1970-es évek óta kutatják teljesítménynövelő anyagként is, sportolók és katonák számára, de gyakran közepes vagy nagy dózisokban vizsgáltak. Most azonban azt tapasztaljuk, hogy az alacsony dózisok biztonságosabbak és előnyösebbek lehetnek a szervezet számára: segíthetnek javítani az éberséget, a hangulatot és a kognitív képességet mozgás közben és utána, de kevés mellékhatással, ha egyáltalán jelentkezik mellékhatás.

Egy 2019-ben közölt áttekintő tudományos cikk azt sugallta, hogy a koffein alacsony dózisai, akár 3 mg, ugyanolyan hatékonyak lehetnek, mint a nagyobb adagok.

Érdemes-e kipróbálni a koffein mikrodózisát?

Egyesek érzékenyebbek a koffeinre, mint mások. Talán már észrevette magán, hogy esetleg két csésze kávé elfogyasztása után remeg vagy szorong. A legtöbb ember hajlamos a 140-200 mg közötti koffein “izgalmi” zónába kerülni, ami gyakran előfordul energiaitalok fogyasztásakor. Függetlenül attól, hogy az Ön szervezete hogyan metabolizálja a koffeint, kis mennyiségben történő bevitele segíthet abban, hogy pontosan beállítsa azt az adagot, amelyre szüksége van a koncentráció, a kreativitás, a hangulat és az energia optimalizálásához.

Mindezt anélkül, hogy aggódna azért, hogy mi történik, ha „lezuhan” a koffeinszint és fejfájás vagy egyéb mellékhatások jelentkeznek. Mi több, a harvardi tudósok randomizált, kettős-vak, placebo-kontrollos vizsgálatot végeztek, amelyben 16 férfi mikrodoadagú koffeint kapott míg 29 napig elkülönítették őket. Nem követhették az idő múlását azért, hogy szimulálhassák azt a hosszas ébrenlétet, amelyet orvosok, katonák más segélyszolgálatot teljesítők gyakran tapasztalnak. A kutatók azt találták, hogy azok, akik az alacsony dózisú koffeint kapták, jobban teljesítettek a kognitív teszteken, és kevesebb volt a véletlen elalvásuk.

Az eredmények arra utalnak, hogy a koffein mikroadagolása különösen hasznos lehet olyan körülmények között, amikor az egyénnek sokat kell várnia egy kiadós, pihentető éjszakai alvásra.

Egy dologra fontos felhívni a figyelmet: mindig gondosan olvassa el a termék címkét! Győződjön meg arról, hogy a jó szándékot nem akadályozza-e, ha olyan terméket fogyaszt, amely más egészségtelen összetevőket, vagy nem természetes eredetű koffeint tartalmaz.

A Redpower Energy italban csak a frissen préselt almaléből származó természetes cukrok találhatók, színezék- és zsírmentes, laktózmentes, gluténmentes, vegán ital. Mindezek mellett csak 10 mg/100ml a koffein tartalma.

A mikroadagolás hasznos módja lehet a koffein előnyeinek kihasználásához. Főleg, ha az ön szervezete lassú koffein-metabolizáló, a mikroadagolás segíthet elkerülni a felesleges kávé mennyiség nem kívánt mellékhatásait. Ettől függetlenül tanácsoljuk, hogy feltétlenül beszéljen háziorvosával, vagy kardiológusával mielőtt bármilyen drasztikus változtatást végrehajtana táplálkozási rutinjában, főleg a koffein bevitel tekintetében.